Jaarrekening en controleverklaring

Overzicht producten per programma

Toelichting product Overhead

Product 960 Overhead – lasten

De belangrijkste verklaring(en) voor het voordeel van € 467.000 op de lasten zijn:

  • Per saldo € 306.000 nadeel op de aan de overhead toegerekende loonsom. Dit nadeel wordt veroorzaakt door:
    • €445.000 nadeel op de aan de overhead toegerekende loonsom. Doordat er op diverse plekken in de organisatie vacatures ingevuld zijn door bijvoorbeeld inhuur overeenkomsten zijn de loonkosten hoger geweest bij de aan de overhead toegerekende loonsom.
    • € 139.000 voordeel als gevolg van medewerkers die hebben deelgenomen aan het generatiepact. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de reserve bedrijfsvoering (loonsomsturing). Bij de mutaties aan de reserves ontstaat een even groot nadeel.

Het resultaat op de gehele gemeentebrede loo nsom is € 73.000 na delig. Bij de actualisatie van de tweede bestuur rapportage werd nog uitgegaan van een nadeel van € 250.000 gemeentebreed.

  • In verband met een onderzoek naar een voormalig wethouder zijn er kosten gemaakt voor onderzoek, advies en advocaatkosten. Tot einde 2022 is er totaal € 113.000 uitgegeven aan onderzoek, advocaatkosten en advieskosten. Omdat deze casus nog niet is afgerond kunnen de kosten nog oplopen afhankelijk van de loop van het onderzoek.
  • € 76.000 nadeel op de uitgaven voor medische en juridische ondersteuning op diverse personele dossiers. Het (langdurig) verzuim is vrij hoog. Dit vraagt om inzet en diverse (verplichte) interventies vanuit wetgeving (WVP) en meer inzet van onze arbodienst (Care2work).
  • € 34.000 voordeel op de uitgaven voor woon-werk verkeer. Door het thuiswerken wordt er minder gedeclareerd voor de reiskosten van woon-werk verkeer.
  • € 99.000 voordeel op de uitgaven voor vorming, training en opleiding van personeel.
  • Een voordeel van € 97.000 op diverse facilitaire kosten. Er zijn voordelen gerealiseerd op de uitgaven voor drukwerk, koffie en thee en nadelen op de uitgaven voor porto en vakliteratuur. Er wordt nog veel thuisgewerkt wat lagere uitgaven op deze posten tot gevolg heeft. Ook is het drukwerk vorig jaar opnieuw en goedkoper aanbesteed. Ten slotte is de kantine in het gebouw aan de Henri Dunantweg midden 2022 weer opengegaan. Omdat de kantine het eerste deel van het jaar nog gesloten was is een deel van het budget niet uitgegeven.
  • € 26.000 voordeel op de verwerking van salarissen. In 2022 is de gemeente overgegaan op een nieuw pakket voor de salarisverwerking en personeelsadministratie. Dit pakket valt goedkoper uit dan het oude pakket. Voor 2023 is een lager bedrag begroot.
  • Een nadeel van € 35.000 op de huisvestingskosten van het oude en nieuwe stadhuis. Dit nadeel is ontstaan door meerdere redenen. De uitgaven voor belastingen (OZB, zuiveringsheffing en waterschapsbelasting) zijn in 2022 hoger uitgevallen. Ook is er in 2022 kantoormeubilair (voornamelijk bureaustoelen) aangeschaft omdat een aantal bureaustoelen dringend aan vervanging toe waren.
  • Een nadeel van € 132.000 op de energiekosten voor de locatie aan de Henri Dunantweg en het oude en nieuwe stadhuis. Het laatste kwartaal van 2022 zijn we als gemeente gewisseld van gasleverancier omdat vanuit het ministerie verzocht wordt geen gas meer af te nemen via Gazprom. De nieuwe gasprijzen vallen een stuk duurder uit.
  • Op de automatiseringsuitgaven is een voordeel gerealiseerd van € 844.000. Tegenover dit voordeel staat ook een nadeel van € 464.000 door een lagere onttrekking uit de reserve kantoorautomatisering. Deels komt dit door lagere kapitaallasten omdat investeringsprojecten nog lopen.

Bij de tweede bestuursrapportage werd nog een voordeel verwacht van € 300.000. Dit voordeel is hoger uitgevallen, mede veroorzaakt door verder uitstel van een aantal projecten.

Het belangrijkste project hierin is de implementatie van Microsoft 365. De impact, zowel IT technisch als organisatorisch is aanvankelijk onderschat waardoor besloten is om in 2023 een start te maken met zowel technische als organisatorische implementatie. De technische implementatie en aanschaf van duurdere licenties was voorzien in 2022, hiermee is een bedrag gemoeid van totaal € 150.000. Waarbij aangegeven moet worden dat de daadwerkelijke licentiekosten € 50.000 hoger liggen dan initieel ingeschat.

  • Invoering nieuwe wetgeving: Voor de benodigde software bij implementatie van een aantal wetten, o.a. WEP, WMEBV en WOO was voor 2022 € 100.000 opgenomen. Doordat deze implementatie van deze wetten is uitgesteld omdat de landelijke ICT voorzieningen nog onvoldoende gereed zijn. Daarmee is ook de implementatie van software en koppelingen tussen deze software binnen onze gemeente nog niet gereed.

Het verwachte voordeel is ontstaan doordat projecten door verschillende oorzaken stagneren en doorlopen of starten in 2023. Zo wordt bij een aantal projecten meegelift met de VNG. Als daar vertraging wordt opgelopen heeft de gemeente daar ook last van. Diverse ICT/informatisering projecten zijn vertraagd door capaciteitsgebrek. Dit is deels veroorzaakt door latere invulling van openstaande vacatures in een lastige arbeidsmarkt. Daarnaast hebben onze leveranciers te maken met dezelfde krapte op de arbeidsmarkt en uitval door ziekte, waardoor ook vertragingen zijn ontstaan. Vertraging in het ene project heeft vaak ook invloed op een ander project waar dezelfde medewerkers voor ingezet worden. Hierdoor schuiven projecten verder op. Daarnaast zijn medewerkers de afgelopen jaren gedurende de Coronapandemie ook drukdoende geweest met het faciliteren en blijvend ondersteunen van thuis/hybride werken van medewerkers. Ook dit heeft zijn weerslag gehad op beschikbare capaciteit voor ICT projecten.
Daarnaast is het goed te vermelden dat projecten niet van kalenderjaar tot kalenderjaar gepland (kunnen) worden. Bij Software-as-a-Service (SaaS)/Cloud projecten verloopt de financiering via de exploitatie, die vanuit de begroting wel een kalenderjaar kent. De gevolgen zijn divers en per project verschillend. Veelal loopt de implementatie van nieuwe applicatie vertraging op en daarmee de digitalisering van processen. Doordat projecten niet zijn afgerond worden er veelal ook nog geen exploitatielasten gemaakt, dit komt neer op € 100.000 aan licentie/onderhoudskosten die niet gemaakt zijn.

Omdat diverse projecten doorlopen in 2023 wordt wel verwacht dat een deel van het genoemde voordeel in 2023 nodig zal zijn om de projecten af te ronden. Dit houdt ook in dat bij de jaarrekening voorgesteld zal worden een groot deel van het voordeel over te hevelen naar 2023.

Product 960 Overhead - baten

De belangrijkste verklaring(en) voor het nadeel van € 419.000 op de baten zijn:

  • € 316.000 nadeel op de loonsom gerelateerde inkomsten. In de begroting was € 396.000 opgenomen voor inkomsten uit de loonsom. Dit is personeel wat uitgeleend of gedetacheerd wordt aan een andere organisatie. Omdat bij het opstellen van de begroting nog niet bekend is welke inkomsten gerealiseerd gaan worden zijn deze inkomsten begroot bij de overhead. De gerealiseerde inkomsten worden in de jaarrekening wel toegerekend aan het juiste taakveld. Daardoor ontstaat op het taakveld overhead een nadeel en op andere plekken een voordeel. Per saldo is er € 396.000 ontvangen voor gedetacheerd en uitgeleend personeel in 2022.
  • Een nadeel van € 134.000 op de huisvestingskosten voor de locatie aan de Henri Dunantweg. In de begroting is rekening gehouden met een te hoog bedrag aan huurinkomsten voor dit pand. In de begroting 2023 is dit hersteld.

Product 960 Overhead – lasten mutaties reserves

  • € 139.000 incidenteel nadeel als gevolg van een storting in de reserve bedrijfsvoering (loonsomsturing). In 2022 hebben diverse medewerkers gebruik gemaakt van het generatiepact. Dit bespaarde bedrag wordt toegevoegd aan de reserve bedrijfsvoering (loonsomsturing).

Product 960 Overhead – baten mutaties reserves

  • € 147.000 incidenteel nadeel door een lagere onttrekking aan de algemene reserve (€ 85.000 nadeel) en de reserve bedrijfsvoering (loonsomsturing, € 62.000 nadeel). Incidenteel waren onttrekkingen begroot voor de invulling van een aantal functies die bij de begrotingsbehandeling waren geschrapt maar later met nieuwe raadsvoorstellen alsnog zijn ingevuld. Omdat de werkelijke uitgaven aan het eind van het jaar lager waren dan begroot is er ook minder aan de beide reserves onttrokken hiervoor.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44