Jaarrekening en controleverklaring

Overzicht producten per programma

Toelichting product Algemene baten en lasten

Product 922 Algemene baten en lasten - lasten

De belangrijkste verklaring(en) voor het voordeel van €712.000 op de lasten zijn:

  • Een voordeel van € 175.000 op de uitgaven voor voormalig personeel.

De gemeente is eigen risico drager. Mochten voormalige medewerkers gedurende het jaar toch nog werk vinden, dan ontstaat er een voordeel op deze post. Mochten in de loop van het jaar medewerkers de organisatie verlaten en er een beroep moet worden gedaan op de post ‘voormalig personeel’ dan kan dit een nadeel tot gevolg hebben op deze post. Omdat meerdere voormalig medewerkers elders een baan hebben gevonden nemen de lasten voor de gemeente Zutphen af.

  • Een nadeel van € 116.000 (waarvan € 62.000 incidenteel) vanwege te betalen vennootschapsbelasting over de jaren 2020 t/m 2022. Met ingang van 2016 is de vennootschapsbelasting voor gemeenten ingevoerd.

In 2022 is er overeenstemming bereikt tussen de gemeente en de belastingdienst over de fiscale beginbalans 2016 van de gemeente. Nu deze bekend is heeft de belastingdienst ook de aanslagen vennootschapsbelasting voor de jaren t/m 2022 opgelegd. Voor 2022 betreft het nog een voorlopige aanslag.

  • Een voordeel van € 141.000 op de post onvoorziene uitgaven. In 2022 is er geen beroep gedaan op het bedrag voor onvoorziene uitgaven.
  • Een nadeel van € 36.000 vanwege een stelpost voor een aantal te realiseren bezuinigingen. Deze bezuinigingen zijn niet gerealiseerd waardoor dit nu een nadeel is in de jaarrekening.
  • € 70.000 incidenteel voordeel in het kader van de werkkostenregeling. In de begroting is een bedrag opgenomen voor de gevolgen van de werkkostenregeling. Als de werkkostenuitgaven het forfait overschrijden kan hier de naheffing van betaald worden, anders kan het bedrag ingezet worden t.b.v. het personeel. In 2022 is dit budget incidenteel opgehoogd omdat de verwachting was dat er een overschrijding zou komen i.v.m. de netto uitbetaling van een eenmalige cao (corona)uitkering. Deze overschrijding is er ook gekomen, maar was minder hoog als vooraf ingeschat.
  • € 723.000 voordeel op het budget Krachtig Zutphen. In 2016 zijn we gestart met het programma Krachtig Zutphen. De middelen van Krachtig Zutphen zijn bestemd om de sociaal economische kracht te versterken. Ze dienen als versneller van projecten en als middel voor cofinanciering. De afgelopen drie jaar zijn projecten vertraagd. De oorzaak ligt bij Corona (minder samenwerking met partners) en bij de werkdruk in de organisatie waardoor projecten langzamer van de grond kwamen. Hierdoor staan er nu nog projecten op de lijst die in eerdere jaren zijn aangevraagd. De niet gebruikte middelen staan grotendeels (€ 700.300) in de reserve Krachtig Zutphen en maken dus geen deel uit van het jaarrekeningsaldo. Deze middelen blijven dus beschikbaar in de reserve Krachtig Zutphen. Eind 2023 wordt het programma Krachtig Zutphen opgeheven.
  • € 133.000 incidenteel voordeel op de post voor organisatieontwikkeling. Het traject van organisatieontwikkeling loopt nog door in 2023. In 2023 zal voorgesteld worden de overgebleven middelen van 2022 voor 2023 beschikbaar te stellen.
  • € 250.000 voordeel op het budget ziektevervanging. Dit budget is incidenteel in 2022 beschikbaar gesteld en ook gebruikt. Omdat de ziektevervanging op allerlei plekken in de organisatie heeft plaatsgevonden zijn de uitgaven ook verdeeld over de hele begroting. Dit houdt dus in dat op diverse plekken de loonsom belast is met inhuur als gevolg van vervanging door (langdurige) ziekte. Het budget stond centraal in de begroting op deze plek waardoor hier een voordeel blijft staan.
  • € 80.000 incidenteel voordeel vanwege een voordeel op de implementatie op de Wet Open Overheid. Omdat nog niet alle werkzaamheden rondom de implementatie van de Wet Open Overheid hebben plaatsgevonden resteert er nog een bedrag van het implementatiebudget. De kosten voor de verplichte aansluiting op het landelijk Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI) zouden in 2022 gemaakt worden. Maar door telkens uitstel en uiteindelijk afstel van het platform PLOOI is dit niet gebeurd. De gemeente moet nu, eventueel samen met de regio en wellicht ook weer met het rijk, een ICT oplossing bedenken voor deze aansluiting.   
  • € 140.000 incidenteel voordeel omdat er geen storting in de voorziening risico leningen heeft plaatsgevonden voor een nieuw te verstrekken lening. Op 12 december 2022 is de raad akkoord gegaan met een toevoeging aan de voorziening risico leningen vanwege een te verstrekken lening aan IJssel Warmte BV. Omdat de lening nog niet verstrekt is in 2022 heeft de toevoeging van € 140.000 aan de voorziening risico leningen ook nog niet plaatsgevonden. Zodra de lening wel verstrekt wordt, zal er ook een storting in de voorziening plaatsvinden.
  • € 208.000 nadeel als gevolg van een storting in de voorziening dubieuze debiteuren. Aan de voorziening dubieuze debiteuren moet op basis van de openstaande debiteurensaldi een verplichte dotatie plaatsvinden. Hier wordt in de begroting geen rekening mee gehouden waardoor dit tot een nadeel leidt. De dubieuze debiteuren betreft een mix van belasting debiteuren en andere openstaande debiteuren. Voor de debiteuren sociale zaken is een aparte voorziening gevormd.
  • € 60.000 incidenteel voordeel op het budget voor het op orde brengen van de verzekeringsportefeuille. Dit voordeel houdt ook een lagere onttrekking in aan de reserve implementatie verzekeringen.
  • € 864.000 incidenteel nadeel. De gemeente Zutphen is verwikkeld in een aantal juridische claims en rechtszaken. Over de uitkomst van deze claims en procedures is op dit moment geen uitspraak te doen. Voor de eventuele financiële gevolgen heeft de gemeente een voorziening voor juridische claims gevormd. Op basis van de nu lopende claims en procedures is de verwachting dat door deze storting de voorziening op peil is gebracht.

Product 922 Algemene baten en lasten - baten

De belangrijkste verklaring(en) voor het voordeel van € 331.000 op de baten zijn:

  • € 445.000 voordeel op de rente doorbelasting. De rente die aan de taakvelden wordt doorbelast, wordt toegerekend op basis van een bij de begroting gecalculeerd omslagpercentage. De basis hiervoor is de boekwaarde per 1 januari van de vaste begrote boekwaarden. Hierdoor kunnen de werkelijke rentelasten die aan de taakvelden moeten worden doorbelast afwijken. Ook kunnen de rentekosten en inkomsten afwijken. Dat was in 2022 ook het geval. Deze waren voordeliger dan begroot. Het voordelige saldo wordt hier verantwoord.

Product 922 Algemene baten en lasten, mutaties reserves – lasten

  • € 240.000 incidenteel voordeel als gevolg van een positief begrotingssaldo in de primitieve begroting 2022.

Product 922 Algemene baten en lasten, mutaties reserves – baten

  • € 140.000 incidenteel nadeel vanwege een lagere onttrekking aan de reserve energie-neutrale maatregelen. De raad heeft op 12 december 2022 besloten € 140.000 te onttrekken aan de reserve energie-neutrale maatregelen t.b.v. een storting in de voorziening risico leningen. Dit omdat de gemeente een lening wil verstrekken aan IJssel Warmte BV. Omdat de lening nog niet verstrekt is in 2022 heeft er ook nog geen onttrekking aan de reserve energie-neutrale maatregelen plaatsgevonden en ook geen storting in de voorziening risico leningen. Zodra de lening wel verstrekt is, zal deze onttrekking en storting alsnog plaatsvinden.
  • € 80.000 incidenteel nadeel vanwege een lagere onttrekking aan de algemene reserve. 25 april 2022 heeft de raad een budget beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Wet Open Overheid. Dit bedrag is beschikbaar gesteld vanuit de algemene reserve. Omdat de implementatiekosten in 2022 lager zijn geweest is ook een lager bedrag onttrokken aan de algemene reserve.
  • € 464.000 incidenteel nadeel vanwege een lagere onttrekking aan de reserve kantoorautomatisering. De kapitaallasten van de automatiseringsinvesteringen worden gedekt uit de reserve kantoorautomatiseringen. Nog niet alle lopende investeringen zijn afgerond waardoor de kapitaallasten lager waren dan begroot. Dit zorgt voor een lagere onttrekking aan de reserve. Daarnaast waren er enkele uitgaven die uit het exploitatiebudget betaald konden worden waardoor de reserve niet aangesproken hoefde te worden.
  • € 700.000 incidenteel nadeel doordat er geen onttrekking aan de reserve Krachtig Zutphen nodig was.
  • € 133.000 incidenteel nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve doorontwikkeling organisatie. Deze lagere onttrekking is ontstaan doordat nog niet het gehele doorontwikkelingstraject is afgerond. Dit loopt nog door in 2023.
  • € 70.000 incidenteel nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve WKR (Werk Kosten Regeling). Het was de verwachting dat de gemeente in 2022 het WKR forfait behoorlijk zou overschrijden waardoor een extra belastingheffing zou plaatsvinden. In 2022 is het WKR forfait ook overschreden, alleen de overschrijding was lager dan verwacht waardoor niet het geheel gereserveerde bedrag nodig is.
  • € 59.000 incidenteel nadeel verzekeringen. Er zijn in 2022 geen implementatiewerkzaamheden geweest voor de verzekeringsportefeuille waardoor er dus ook geen geld onttrokken hoeft te worden aan de reserve.
  • € 106.000 nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve bedrijfsmiddelen stadsbeheer. Een aantal geplande investeringen zijn in 2022 niet gerealiseerd maar doorgeschoven naar de toekomst omdat vervangingen zijn uitgesteld. Dit zorgt voor lagere kapitaallasten en dus een lagere onttrekking aan de bijbehorende reserve.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44