Toelichting product Mobiliteit
Product 211 Mobiliteit – lasten
De belangrijkste verklaring(en) voor het voordeel van € 328.000 op de lasten zijn:
- € 72.000 voordeel op afschrijvingen verkeer. De investeringen die betrekking hebben op verkeer zijn nog niet geheel afgerond in 2022. Deze investeringen zijn doorgeschoven naar 2023 waardoor dit tot gevolg heeft dat de afschrijvingskosten zijn uitgesteld naar toekomstige jaren.
- € 67.000 incidenteel voordeel op het budget VRI Nieuwstad. In 2022 heeft er een onderzoek plaatsgevonden of met de huidige verkeersdrukte er nog wel verkeerslichten moeten terug komen op dit kruispunt. Hieruit is gebleken dat dit niet het geval is. In 2023 zal een aanvraag gedaan worden voor investeringskrediet om het kruispunt volledig aan te passen naar de nieuwe ontwikkelingen. Waardoor het restant van budget kan vrij vallen. Dit voordeel houdt ook een lagere onttrekking in aan de reserve VRI Nieuwstad.
- € 65.000 incidenteel voordeel op verkeersmaatregelingen. Er zijn geen uitgaven gedaan omdat eerst de omgevingsvisie moet worden vastgesteld. Dit voordeel houdt ook een lagere onttrekking in aan de reserve mobiliteit.
- € 53.000 structureel voordeel op parkeervoorzieningen. Door de eerste lijnstoringen van de parkeermeters zelf op te lossen ontstaat hierbij dit voordeel.
- € 24.000 incidenteel voordeel op parkeerbeleid binnenstad. In 2022 is begonnen met de eerste onderzoeken om inzicht te krijgen in de huidige parkeersituatie om in de toekomst het nieuwe beleid te kunnen bepalen. Dit voordeel houdt ook een lagere onttrekking in aan de reserve mobiliteit.
Product 211 Mobiliteit – baten
Er zijn op dit product geen grote financiële afwijkingen bij de baten
Product 211 Mobiliteit, mutaties reserves – baten
- € 67.000 incidenteel nadeel vanwege een lagere onttrekking aan de reserve VRI Nieuwstad. Er zijn nog bijna geen uitgaven gedaan voor de aanpassing van het kruispunt Nieuwstad.
- € 65.000 incidenteel nadeel vanwege een lagere onttrekking aan de reserve mobiliteit. Voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit en het verkeerscirculatieplan zijn nog geen uitgaven gedaan omdat eerst de omgevingsvisie moet worden vastgesteld.
- € 31.000 incidenteel nadeel doordat er minder is onttrokken door lagere uitgaven uit de reserve parkeren.