Programma 4: Een vitale samenleving, iedereen doet mee

Doelstellingen en inzet 2022

Schuldhulpverlening

Doelstellingen 2022

  • Het aantal huishoudens met problematische schulden dat een beroep doet op een schuldhulptraject neemt in 2022 toe met 50%. Hierbij wordt uitgegaan van peildatum 01/01/2022.

Inzet 2022

  • Afgelopen jaar hebben we, als uitvoering van het beleidsplan Passende schuldhulp, intensiever ingezet op preventie en vroegsignalering. Daarbij hebben we ons vooral gericht op communicatie door voorlichtingsactiviteiten en inloopspreekuren in de wijken.
  • Hoewel we veel meldingen (ruim 1400) in het kader van vroegsignalering hebben opgepakt en via brieven, huisbezoeken en telefoon contact hebben proberen te leggen, bereiken we toch minder mensen voor schuldhulpverlening dan gedacht (229 personen). Dit is een landelijke tendens; het blijkt bijzonder moeilijk om deze doelgroep te bereiken.  
  • Dit jaar hebben we niet het volledige budget voor schuldhulp benut, vooral omdat de verwachte stijging van het aantal aanmeldingen schuldhulpverlening uitbleef. Een mogelijke verklaring is dat in 2022 de inkomensmaatregelen in het kader van corona en de energiecrisis voor een deel van de huishoudens soelaas hebben geboden. Met de huidige dynamiek in de conjunctuur blijft het lastig de toename in aanmeldingen te voorspellen.  
  • Het percentage saneringskredieten (waarbij we kredieten overnemen en zo de cliënten ontzorgen omdat men met minder schuldeisers heeft te maken) is ten opzichte van 2021 flink toegenomen (van 39% naar 65%). Saneringskrediet brengt in het algemeen schuldenrust, geeft minder stress bij de mensen en werkt zo drempelverlagend.  
  • Het percentage succesvol afgeronde schuldhulptrajecten is in de loop van het jaar van 81% naar 90% gestegen. Mogelijk ligt de verklaring in de beoogde kwaliteit van onze trajecten: we komen snel tot een plan van aanpak en ontzorgen de mensen zo veel mogelijk waardoor uitval in een vroeg stadium wordt voorkomen, en zelfs vrijwel nihil is. Hoe onze klanten schuldhulpverlening beleven, zal het klanttevredenheidsonderzoek uitwijzen dat dit jaar is gestart en waarvan de resultaten in het eerste kwartaal 2023 bekend worden.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44