Programma 4: Een vitale samenleving, iedereen doet mee

Doelstellingen en inzet 2022

Wmo begeleiding

Doelstellingen 2022

  • We willen binnen de regio en lokaal de beweging van maatwerk naar algemene voorzieningen verder doorzetten.
  • We zetten regionaal en lokaal de beweging naar minder uren en lichtere vormen van begeleiding verder door.
  • We werken samen met de regio aan een goede uitvoering van beschermd wonen en maatschappelijke opvang, waarin we stimuleren dat mensen zo lang mogelijk en weer zo snel mogelijk zelfstandig in de wijk kunnen wonen, maar ook beschermd kunnen wonen als dat nodig is.

Inzet 2022

Gekantelde dagbesteding

In samenwerking met zorgaanbieders hebben we geïndiceerde maatwerkvoorzieningen voor dagbesteding en begeleiding omgezet naar een algemene voorziening in de wijk. Deze pilot heeft een blauwdruk opgeleverd voor een kansrijke algemene voorziening om laagdrempelige en passende ondersteuning te bieden aan (een deel van) de bestaande maatwerkpopulatie. Momenteel loopt deze pilot met twee verschillende aanbieders in Waterkracht. De pilot loopt tot de zomer van 2023 door en moet dan handvatten bieden voor verdere doorontwikkeling.

Kortere en lichtere vormen van ondersteuning

Er zijn het afgelopen jaar stappen gemaakt om dit doel te bereiken. Onderstaand vanuit de verschillende benaderwijzen een toelichting:

  • Optimalisatie van de regionale inkoop van Jeugd- en Wmo voorzieningen
    In 2022 hebben we binnen de zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe gewerkt aan de optimalisatie van de raamovereenkomst Wmo- en Jeugdzorg met als doel om tot meer grip, sturing en een versnelling van de transformatie te komen. Een deel van deze maatregelen is in 2022 ingegaan, zoals het terugbrengen van het aantal inschrijfmogelijkheden voor aanbieders naar 2 keer per jaar en het ontbinden van aanbieders die na 1 jaar na inschrijving geen cliënten bedienen.
  • Professionalisering contractmanagement
    Daarnaast hebben we lokaal in 2022 ingezet op de verdere professionalisering van het contractmanagement Wmo- en Jeugdzorg.  Hierdoor is meer bewustzijn en beter inzicht in financiën bij gemeente én aanbieders ontstaan en is er sprake van betere van monitoring van en sturing op budgetten wat leidt tot betere financiële prognoses.
  • Budgetplafonds
    Binnen de Wmo is sinds 2021 sprake van budgetplafonds. In 2022 is een evaluatie van het instrument budgetplafonds uitgevoerd met als voornaamste conclusie dat contractmanagement enerzijds meer inzicht in prognoses aan zowel de kant van de aanbieders als van de gemeente oplevert en anderzijds leidt tot hoge administratieve lasten. Op basis van deze evaluatie heeft het college besloten om de wijze van bepalen van de budgetplafonds voor 2023 aan te passen en de administratieve lasten van het proces te verlagen. De aanbieders zijn eind 2022 over deze nieuwe werkwijze geïnformeerd.
    In 2023 willen we samen met een selectie van aanbieders komen tot budgetsturing met resultaatindicatoren. De raad is hierover in september 2022 geïnformeerd.
  • Beweging naar minder uren en lichtere vormen van begeleiding en uitstroom
    De Wmo consulenten sturen aan op passende begeleiding, zo licht en kort als mogelijk. In 2022 zien we daarnaast ook meer uitstroom van cliënten naar de Wet langdurige zorg (Wlz). Dit zijn cliënten met een relatief hoog aantal uren begeleiding. De landelijke beleidswijziging dat cliënten met een Ggz achtergrond eerder naar de Wlz kunnen worden verwezen helpt ons hierbij. Mede hierdoor zien we het aantal cliënten met een indicatie begeleiding en de kosten daarvan in 2022 afnemen.

Bron: gemeente Zutphen 28-02-2022

Beschermd wonen

  • De samenwerking met centrumgemeente Deventer is voortgezet in 2022. De landelijke doordecentralisatie van beschermd wonen naar de individuele gemeenten is uitgesteld naar 1 januari 2024. Een geactualiseerd samenwerkingsconvenant is voorbereid, maar in verband met het uitstel van de doordecentralisatie nog niet vastgesteld.  Ook zijn de eerste stappen gezet om te komen tot een nieuwe regionale visie op beschermd wonen, maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingsbeleid.
  • Daarnaast is in 2022 is gewerkt aan verbetering van de processen en is een projectleider aangesteld om extra innovatie aan te jagen.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44