Programma 4: Een vitale samenleving, iedereen doet mee

Doelstellingen en inzet 2022

Jeugdzorg in natura

Doelstellingen 2022

  • Versterking eerste lijn.
  • Kwalitatief goede en betaalbare zorg.

Inzet 2022

De visie in het Beleidsplan Jeugd Zutphen 2021-2024 is: álle kinderen groeien gezond, veilig en kansrijk op. De focus van het jeugdbeleid in 2022 lag op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, met ouders en de gemeenschap. We streven naar ‘normaliseren ’ in plaats van medicaliseren.

Versterking eerste lijn

Ondersteuning en zorg wordt alleen ingezet als het echt nodig is. Zo licht als mogelijk, maar intensief en duurzaam als het moet. Een sterke eerste lijn is daarvoor essentieel. We steven naar een toegang voor jeugdhulp met deskundigheid, casus- en procesregie en een brede blik. Randvoorwaarde blijft ‘de basis op orde’.

  • Lichte hulpverlening anders organiseren
    Samen met externe partners is het proces om lichte hulpverlening laagdrempelig en vrij toegankelijk vorm te geven verder uitgewerkt. Met het Team lichte hulp voorkomen we onnodig medicaliseren van opvoed- en opgroeiproblematiek. In april 2022 is door 17 partijen een intentieverklaring ondertekend en in oktober heeft het college een besluit genomen over het uitvoeringsplan. Selectiecriteria en mandaten zijn voorbereid voor besluitvorming in 2023, zodat het team in het voorjaar van start kan gaan. Om de uitvoering door een lokaal team met externe partners ook juridisch voldoende te borgen is een nieuwe Verordening Jeugdhulp 2022 opgesteld.
  • Sterke regiefunctie van de toegang
    Met de invoering van het Team lichte hulp heeft de gemeentelijke toegang meer ruimte voor regie op de complexe problematiek. In 2022 is toegewerkt naar een duurzame inrichting van de toegang in het voeren van regie bij complexe casuïstiek met de nadruk op systeemgericht en integraal werken en veiligheid. Er is geïnvesteerd in deskundigheids-bevordering en het verbeteren van processen.
    Daarnaast hebben we één ingang gerealiseerd voor meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling, en hebben Wmo- en jeugdconsulenten werksessies gevolgd over gefaseerd samenwerken aan veiligheid.
  • Samenwerking jeugdconsulenten - jeugdbescherming
    In het kader van de Verbeteragenda jeugdbescherming hebben we samenwerkings- afspraken gemaakt met Jeugdbescherming Gelderland. De jeugdbeschermingsketen doet, ook vanwege personeelstekort, een steeds groter appèl op de ondersteuning van de gemeentelijke toegang Jeugd.
    De preventieve jeugdbescherming (drang) is het afgelopen jaar opgevangen door de toegang jeugd, met tijdelijk extra formatie. Deze verschuiving van taken zorgt voor een toenemende uitdaging voor regievoering op complexe zorg door Team jeugd.
  • Voor elk kind een thuis
    We werken steeds meer samen met zorgpartijen om voor kinderen met complexe problematiek een passende oplossing te vinden, zo thuis als mogelijk. Dat doen we door in te zetten op bijvoorbeeld intensieve ambulante ondersteuning thuis en waar mogelijk plaatsing in gezinshuizen en pleeggezinnen.  
  • Ontwikkeling cliënten en kosten
    Het aantal unieke cliënten dat gebruik maakte van geïndiceerde jeugdhulp is gedaald van 1626 in 2021 naar 1596 in 2022. De redenen daarvoor zijn:
    • Het toegangsteam is qua capaciteit en deskundigheid versterkt. Meer sturing en regie door de toegang leidt tot een scherpere indicatiestelling (zie product 630);
    • De (gewenste) verschuiving van maatwerkvoorzieningen naar voorliggende voorzieningen (zie product 634);
    • De verwachtte inhaalslag vanwege corona deed zich niet voor. In de maand mei zagen we een piek in aangevraagde indicaties. De zorgaanbieders (met name GGZ) luidden de noodbel in verband met een toename aan cliënten en lange wacht-lijsten. In de tweede helft van het jaar nam het aantal  indicaties echter af en hebben aanbieders hun eigen prognoses bijgesteld. Mogelijk speelt ook de arbeidsmarktproblematiek hier een rol. We zagen wel meer complexiteit van casuïstiek.

We hebben de balans opgemaakt van de wettelijke wijziging van het woonplaatsbeginsel per 1 januari 2022. Er zijn 37 cliënten die (administratief) naar een andere gemeente zijn verhuisd en 70 cliënten die nu onder Zutphen vallen. Niet alle indicaties zijn 100% verzilverd. Daardoor zijn de kosten ongeveer gelijk aan het bedrag dat we in 2022 van het Rijk hiervoor hebben ontvangen.
In onderstaande grafieken is te zien dat het aantal cliënten bij alle producten iets is afgenomen, behalve bij verblijf. Dat laatste is het effect van de wijziging van het woonplaatsbeginsel. De kosten bij begeleiding , behandeling en verblijf zijn toegenomen door tariefsverhogingen (indexering), meer complexiteit en het woonplaatsbeginsel.


Bron: gemeente Zutphen 28-02-2023

  • Budgetplafonds en contractmanagement
    Er is een evaluatie uitgevoerd van het instrument budgetplafonds voor Jeugd en Wmo voorzieningen. Dat heeft geleid tot een besluit over doorontwikkeling in 2023 van budgetplafonds naar budgetsturing (zie verder onder Welzijn, product 620).
  • Inkoop Midden IJssel Oost Veluwe
    In 2022 is besloten tot een verlenging van de raamovereenkomst Wmo en Jeugdzorg  tot en met 31 december 2025. De optimalisatie van producten en de indexering van tarieven hebben geleid tot een beperkt aantal wijzigingen in de raamovereenkomst (zie verder onder Welzijn, product 620).
    De ontwikkelingen met betrekking tot de landelijke Hervormingsagenda Jeugd volgen we op de voet. Deze is van invloed op onze regionale visie en samenwerking. De besluitvorming door het Rijk over de Hervormingsagenda was aan het eind van het jaar nog niet afgerond.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44