Programma 5: Aantrekkelijke stad, met een sterke economie

Doelstellingen en inzet 2022

Toerisme en recreatie

Doelstellingen 2022

  • We stimuleren verdere groei voor zover die aansluit op de specifieke karakteristieken van Zutphen.
  • We trekken meer bezoekers aan die langer in Zutphen verblijven en meer uitgeven.
  • We blijven ons inzetten op het zo aantrekkelijk mogelijk maken van onze belangrijke toeristisch-recreatieve trekpleister: onze binnenstad voor ‘funshopping’ en ons brede aanbod aan (cultuur)historie en evenementen.
  • Bij toerisme zetten we de identiteit als Hanzestad voorop.

Inzet 2022

Stimuleren groei passend bij karakteristieken

  • Het stimuleren van toerisme en recreatie gebeurt via de reguliere werkzaamheden en in samenwerking met Stichting Zutphen Promotie (SZP) en Stichting Binnenstadsmanagement Zutphen.
  • Daarnaast hebben we in 2022 ingezet op het ontwikkelen van een aanpak voor het Hanzejaar 2023 in Zutphen, inclusief organisatie,  kaders voor het ontwikkelen van het programma, netwerkontwikkeling en financiering.

Meer bezoekers die langer blijven en meer uitgeven

  • In nauwe samenwerking met onze belangrijkste partners waren al onze inspanningen erop gericht om meer specifiek gewenste (verblijf)bezoekers en doelgroepen te ontvangen die meer geld uitgeven.
  • Er zijn nog geen cijfers over het aantal toeristische en recreatieve bezoekers voor 2022 voorhanden. Deze worden in het tweede kwartaal 2023 verwacht.
  • Een verdere structurele groei vraagt om een zorgvuldige integrale afweging. Daarom worden de ambities rond toerisme en recreatie meegenomen in het traject  van de omgevingsvisie. We gaan daarna o.a. de mogelijkheden onderzoeken om het aanbod van overnachtingen uit te breiden. Dit wordt onderdeel van de te realiseren Economische (vrijetijds-) visie.

Aantrekkelijk maken funshopping en brede aanbod historie en evenementen

  • De toeristische partners Stichting Zutphen Promotie, Stichting Binnenstadsmanagement Zutphen en -last but not least- Hanzesteden Marketing hebben hier volop op ingezet in 2022.
  • De evenementen zijn na de covid-19 periode weer van start gegaan en zijn goed bezocht.

Samen Zutphen ontwikkelen en op de kaart zetten

  • Er is een hernieuwde samenwerkingsovereenkomst gerealiseerd met SZP voor de periode 2022 tot en met 2025. De prestaties van SZP dragen bij aan het realiseren van gemeentelijke doelstellingen vanuit Krachtig Zutphen waaronder het Programma Binnenstad.
  • We hebben onze samenwerking met Stichting Achterhoek Toerisme (StAT) herijkt. Er is een hernieuwde samenwerking gerealiseerd met StAT 2022 tot en met 2025.
  • We werken actief samen met het Hanzestedenverbond en voeren het uitvoeringsprogramma Hanzestad uit. Veel activiteiten stonden in het teken van de aanloop naar het Hanzejaar 2023. Ook is o.a. gewerkt aan de in 2023 definitief uit te rollen internationale Hanzesteden fietsroute en aan diverse media- en advertentiecampagnes.
  • Voor de uitvoering van deze activiteiten is budget ingezet vanuit de gezamenlijke investering in het ‘Perspectief Hanzesteden 2020-2025’ door de negen Hanzesteden, de provincies Gelderland en Overijssel, het NBTC en het bedrijfsleven.

Identiteit Hanzestad voorop

  • Alle bovengenoemde toeristische partners profileren Zutphen primair als Hanzestad.

Programma Binnenstad

  • Samen met ondernemers en eigenaren vanuit de binnenstad en met inbreng van bewoners is het rapport Toekomstbeeld Binnenstad Zutphen opgesteld. Dit rapport  geeft aanbevelingen over de functionele ontwikkeling van de deelgebieden van de binnenstad. Het onderzoek is één van de onderleggers voor het programma Binnenstad vanaf 2023.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44