Het centrumgebied van Zutphen is duurzaam aantrekkelijk en goed bereikbaar. Ons parkeerbeleid, de verkeerscirculatie, de bevoorrading en ruimte voor fietsers en voetgangers passen we hierop aan.
Zutphen is goed bereikbaar met de fiets, het openbaar vervoer en de auto. Binnen de stad verplaats je je gemakkelijk te voet of met de fiets.
Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en minder CO2 uitstoot zijn het uitgangspunt voor het in 2022 op te stellen Verkeerscirculatieplan.
Voor bedrijven, werkenden en voor lokaal verkeer is van belang dat de N314, N345, N346 en met name de N348 goed blijven doorstromen.
Voor autorijders wordt het gebruik van slim parkeren, elektrisch rijden en deelauto’s steeds vanzelfsprekender. We stimuleren elektrisch vervoer.
Waar dat kan, werken we samen met andere overheden (regio, provincie, rijk). Bijvoorbeeld in de fietsroute F348, stimuleren van vervoer over water, zero-emissie binnensteden.
Bus- en treinvervoer wordt wat ons betreft slimmer, flexibeler en elektrisch, waarbij we specifiek aandacht hebben voor vervoer van en naar werk.
Spoorgerelateerde bedrijvigheid stimuleren we evenals watergebonden bedrijvigheid.
Inzet 2022
In 2022 is een 1e aanzet gegeven tot herinrichting van de Paulus Potterstraat. Op 6 december is een 1e avond met de buurt geweest waar aanwezigen verschillende reacties op de projecttekening hebben achtergelaten. Deze worden vertaald naar een 1e uitwerking die daarna ter bespreking wordt voorgelegd aan aanwonenden en andere belanghebbenden.
Voor de actualisatie van het Verkeer Circulatie Plan (VCP), een nieuwe parkeernota en een parkeerverwijssysteem is met de voorbereiding van de aanbesteding gestart.
Met Prorail zijn we in overleg geweest over het opheffen van de zogenaamde NABO’s (Niet Automatisch Beveiligde Overwegen) in onze gemeente. Van de drie nog aanwezige onbeveiligde overwegen worden twee opgeheven en wordt één overweg in de Rietgerweg beveiligd.
In het najaar van 2022 hebben we opdracht gegeven tot de inventarisatie van alle verkeers- en straatnaamborden in de gemeente Zutphen die bij ons in beheer zijn. Deze wordt in de loop van 2023 afgerond. De algemene ervaring is dat dit tot een behoorlijke sanering kan leiden.
In 2022 hebben we meegedaan met de Europese aanbesteding publieke laadinfrastructuur Gelderland-Overijssel (totaal 75 gemeenten) voor het realiseren en exploiteren van laadpalen in de openbare ruimte in samenwerking met de provincie. Hierbij gaat het om het plaatsen van laadpalen op aanvraag van inwoners, proactieve laadpalen en het plaatsen van data-gedreven laadpalen. De firma Vattenfall heeft deze aanbesteding gewonnen en de van de in 2022 te plaatsen palen zijn de eerste 21 laadpalen zijn geplaatst en de overige 15 in voorbereiding. Er staan nu ruim 100 elektrische laadpalen in onze gemeente in de openbare ruimte.
De komende jaren, tot 2025, is de prognose voor de gemeente Zutphen: 210 laadpalen met in totaal 420 laadaansluitingen. Daarnaast is een start gemaakt met een pilot voor snelladers en de logistieke laadinfrastructuur. De Revelhorst maakt onderdeel uit van de pilot logistieke laadinfrastructuur.
In 2022 is verder gewerkt met de provincie Gelderland en de gemeenten Deventer en Lochem aan de varianten voor de snelfietsroute F348. Deze varianten hangen samen met de inrichtingsvarianten voor het autoverkeer.
In regionaal verband is er een lobby om de twee lijnen Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk aan elkaar te verbinden.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44