Paragrafen

Openbaarheidsparagraaf

Onze inzet

Woo-contactpersoon/-coördinator
De wet verplicht ons om een contactpersoon aan te wijzen voor het beantwoorden van vragen over de beschikbaarheid van publieke informatie. Victorien Erren-Wolters is Begin mei 2022 is er een medewerker aangewezen en gestart als Woo-contactpersoon/- coördinator.

Actieve openbaarmaking
Binnen het Project Transparant is in de werkgroep Woo gewerkt aan de verdere implementatie van de wet. Het gaat daarbij vooral om het implementeren van de actieve openbaamakingsplicht. Met het college en de raad is besproken dat gegaan wordt voor het ambitieniveau ‘basis’.  Dit houdt in dat wij de wettelijke fasering van de Woo volgen.

De ontwikkelingen rond Plooi en de daaraan te koppelen fasering zijn nauwlettend gevolgd. Echter eind november 2022 heeft het Adviescollege ICT-toetsing de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geadviseerd om het huidige ontwerp van Plooi fundamenteel te herzien en de doorontwikkeling direct te stoppen. In een brief heeft de minister eind december 2022 aangegeven dat hij voornemens is het gegeven advies te volgen. Als gevolg hiervan loopt de implementatie van de actieve openmakingsplicht vertraging op. Verwacht wordt dat in het tweede kwartaal 2023 gestart wordt met de ontwikkeling van een nieuw platform.

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat in de begroting 2022 geen openbaarheidsparagraaf was opgenomen. Deze paragraaf was toen niet verplicht. Als gevolg daarvan ontbreekt nu voor 2022 een beeld van de beleidsvoornemens waarover in deze jaarrekening verantwoording moet worden afgelegd.

Passieve openbaarmaking
Onder passieve openbaarmaking verstaan we het openbaar maken van informatie naar aanleiding van een verzoek uit de samenleving, zoals de Woo-verzoeken (voorheen: Wob-verzoeken). De volgende activiteiten zijn gerealiseerd.

  • Afhandeling Woo (Wob)-verzoeken

In 2022 zijn 34 verzoeken op grond van de Woo (Wob) ingediend. In vergelijking met 2021 is het aantal ingediende verzoeken op het eerste zicht gelijk. Echter, daarbij moet wel opgemerkt worden dat in 2021 zijn 12 nagenoeg identieke verzoeken over hetzelfde onderwerp waren ingediend. In 3 verzoeken werden onder andere informatieve vragen gesteld. Deze vragen zijn beantwoord. Voor 2022 hebben we geen overzicht van het aantal besluiten dat binnen of buiten de termijn genomen is. Wel is het uitgangspunt dat deze verzoeken binnen de gestelde termijn af gehandeld worden. Bij omvangrijke verzoeken vindt overleg met de verzoeker plaats. Daarbij worden afspraken gemaakt over prioritering van de afhandeling. Bij de verdere afhandeling van het verzoek worden de gevraagde documenten vervolgens zo veel als mogelijk in de door de verzoeker gewenste volgorde openbaar gemaakt.

  • Onderzoek rekenkamercommissie

In de periode van medio april tot 1 december 2021 heeft de rekenkamercommissie van de gemeente Zutphen deelgenomen aan een ‘Doe Mee onderzoek’ van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR). De NVRR heeft onderzoek laten uitvoeren naar de praktijk van lagere overheden (waaronder gemeenten) voor uitvoering van de Wob. De eindrapportage van dit onderzoek is met vertraging opgeleverd in 2022. Aan de hand van een door de rekenkamercommissie opgestelde raadsbrief zijn de uitkomsten van dit Doe Mee onderzoek op 1 november 2022 besproken met de raad.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44