Onze inzet
Kasgeldlimiet per 1-1-2022 | Bedragen * € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omvang begroting per 1 januari 2022 | 180.020 | ||||
Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag | 8,50% | ||||
Kasgeldlimiet in bedrag | 15.302 | ||||
Periode | Jan - mrt | apr - jun | jul - sept | okt - dec | Jaar |
Vlottende schuld | |||||
Opgenomen gelden < 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schuld in rekening-courant | 836 | 615 | 270 | 118 | 460 |
Totaal vlottende schuld | 836 | 615 | 270 | 118 | 460 |
Vlottende middelen | |||||
Contante gelden in kas | 17 | 25 | 24 | 20 | 22 |
Tegoeden in rekening-courant | 5.815 | 12.277 | 19.733 | 24.004 | 15.457 |
Overige uitstaande gelden < 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal vlottende middelen | 5.832 | 12.302 | 19.757 | 24.024 | 15.479 |
Toets kasgeldlimiet | |||||
Totaal netto vlottende schuld | -4.995 | -11.688 | -19.487 | -23.906 | -15.019 |
Toegestane kasgeldlimiet | 15.302 | 15.302 | 15.302 | 15.302 | 15.302 |
Ruimte (+) / Overschrijding (-) | 20.297 | 26.990 | 34.789 | 39.208 | 30.321 |
In 2022 waren er langdurige overtollige liquide middelen. Er zijn daarom geen kortlopende middelen aangetrokken in de vorm van kasgeldleningen aangetrokken. We zijn verplicht om deze middelen aan te houden bij de schatkist van het Ministerie van Financiën. Het gemiddelde bedrag op de schatkist bedroeg in 2022 € 14 miljoen. Vanaf september 2022 is het rentepercentage op de schatkist gestegen van 0€ naar 2,5%. De renteopbrengst op de schatkist was in het 4e kwartaal € 68.500.
Volgens artikel 4 lid 1 van Wet Financiering Decentrale Overheden mag de gemiddelde netto - vlottende schuld per kwartaal de kasgeldlimiet niet overschrijden. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet overschreden wordt, dan dient de provincie hiervan op de hoogte te worden gesteld en dienen er maatregelen te worden getroffen. In 2022 is vastgesteld dat de kasgeldlimiet niet is overschreden.
Liquiditeitsoverzicht
Een liquiditeitsoverzicht geeft weer alle inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode. Dit overzicht geeft inzicht in de toekomstige situatie. De liquiditeitsoverzicht 2022 ziet er als volgt uit:
De algemene uitkering was in 2022 8,6 miljoen hoger dan waarmee in de planning rekening is gehouden. En in de planning is geen rekening gehouden met de verkoop van veld 21A Noorderhaven voor 8,2 miljoen.
Rentetoerekening
Het schema hieronder geeft inzicht in de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening. En de verwerking van de rentelasten en -baten in de begroting en de jaarstukken. Het toerekenen van de werkelijke rentekosten aan de desbetreffende taakvelden moet worden toegerekend met behulp van de renteomslag percentage. De gemeente Zutphen hanteert een omslagrente van 1,4% De basis hiervoor is de boekwaarde van de activa die bij de taakvelden hoort. De omslagrente mag maximaal 0,5% afwijken van het werkelijke rentepercentage dat aan de taakvelden moet worden toegerekend.
Rente toerekening | Bedragen * € 1.000 | |
---|---|---|
a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering | 2.608 | |
b. De externe rentebaten | -199 | |
Totaal door te rekenen externe rente | 2.409 | |
c. De rente doorberekend aan de grondexploitatie | -123 | |
De rente doorberekend aan het betreffende taakveld | -166 | |
De Rentebaat van doorverstrekte leningen | 166 | |
Saldo c | -123 | |
Saldo door te rekenen externe rente | 2.286 | |
d1. Rente over eigen vermogen | 0 | |
d2. Rente over voorzieningen | 0 | |
De aan taakvelden toe te rekenen rente | 2.286 | |
e. De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) | 2.501 | |
f. Rente resultaat op het taakveld rente treasury | 215 |
Renterisiconorm
De renterisico op de lang lopende leningen is in de wet Financiering Decentrale Overheden omschreven als: ‘de mate waarin het saldo van de rentelasten en de rentebaten van een openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke looptijd van een jaar of langer’. Het renterisico op de vaste schuld moet voldoen aan de rente risiconorm; deze norm is een wettelijke uitvoeringsregeling uitgewerkt als een bedrag ter hoogte van 20% van het begrotingstotaal.
De berekening van het renterisico op de vaste schuld vindt plaats volgens een wettelijk voorgeschreven model.
Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld | Bedragen * € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Renterisico op vaste schuld | Budget 2022 | Realisatie 2022 | Budget 2023 |
1. Renteherziening op vaste schuld o/g | 0 | 0 | 5.895 |
2. Betaalde aflossingen | 8.244 | 8.244 | 12.117 |
3. Renterisico op vaste schuld (1+2) | 8.244 | 8.244 | 18.012 |
Renterisiconorm | |||
4. Begrotingstotaal | 180.020 | 180.020 | 195.936 |
5. Het bij ministeriele regeling vastgestelde percentage | 20% | 20% | 20% |
6. Renterisiconorm | 36.004 | 36.004 | 39.187 |
Toets renterisiconorm | |||
6. Renterisiconorm | 36.004 | 36.004 | 39.187 |
3. Renterisico op vaste schuld | 8.244 | 8.244 | 18.012 |
7. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (6-3) | 27.760 | 27.760 | 21.175 |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat het renterisico op de vaste schuld in 2022 binnen de wettelijk gestelde normen is gebleven. |
In onderstaand overzicht geven wij de mutatie in de leningportefeuille weer. | ||||
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Leningenportefeuille (bedragen * € 1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 |
Beginstand per 1 januari | 132.659 | 123.081 | 111.455 | 2,38% |
Nieuwe leningen | 0 | 0 | 0 | 0,00% |
Reguliere aflossingen | -9.577 | -11.626 | -8.244 | 2,71% |
Vervroegde aflossingen | ||||
Renteaanpassing (oud percentage) | -862 | 0 | 0 | 0,00% |
Renteaanpassing (nieuw percentage) | 862 | 0 | 0 | 0,00% |
Eindstand per 31 december | 123.081 | 111.455 | 103.211 | 2,35% |
Per saldo is de leningenportefeuille in 2022 afgenomen met € 8.244.000.
Overzicht vaste uitzettingen 2022
Portefeuille vaste uitzettingen per 31-12-2022 (excl. Leningen BWS)
Naam geldnemer (bedragen * € 1.000) | Begin uitzetting | Restant uitzetting | Weging in portefeuille |
---|---|---|---|
Vaste uitzettingen publieke taak | |||
Woningcorporaties | |||
Woningstichting Ieder1 | 7.723 | 4.548 | 36,71% |
Subtotaal Woningcorporaties | 7.723 | 4.548 | 36,71% |
Overige instellingen | |||
Diverse personen i.v.m. gem. Stimuleringsregeling | 3.277 | 2.436 | 19,66% |
St. Beheer registergoederen inz. Museum Kip | 345 | 345 | 2,78% |
St. WoningEsco | 400 | 400 | 3,23% |
Ijsselwind B.V. | 58 | 58 | 0,47% |
Krediethypotheken (suite4SD) | 181 | 181 | 1,46% |
Project PI | 126 | 100 | 0,81% |
Coöperatie Zonnestroom | 1.185 | 1.090 | 8,80% |
Aandeelhouderslening Alliander N.V. | 2.977 | 2.977 | 24,03% |
Subtotaal overige instellingen | 8.549 | 7.587 | 61,24% |
Totaal uitzettingen publieke taak | 16.272 | 12.135 | 97,95% |
Vaste uitzettingen geen publieke taak | |||
Hypothecaire geldleningen ambtenaren | 891 | 254 | 2,05% |
Totaal uitzettingen geen publieke taak | 891 | 254 | 2,05% |
Totaal vaste uitzettingen | 17.163 | 12.390 | 100,00% |
De hypothecaire geldleningen ambtenaren heeft betrekking op de regeling van de voormalige gemeente Warnsveld. Met ingang van 1-1-2009 is in artikel 2 van de Wet Financiering Decentrale Overheden een nadrukkelijk verbod van hypothecaire leningen aan het personeel van openbare lichamen opgenomen. Dit verbod geldt voor nieuwe hypotheken.