Begrotingsrechtmatigheid
Met de invoering van de Wet dualisering is de kaderstellende en controlerende functie van de gemeenteraad versterkt. In dat kader zijn aanpassingen in de Gemeentewet aangebracht. Om de gemeenteraad te helpen om zijn controlerende taak te vervullen is ook de positie van de accountant veranderd. De externe accountant wordt rechtstreeks benoemd door de gemeenteraad. Hij ondersteunt de raad in zijn controlerende functie ten aanzien van de rechtmatigheid.
Accountants moeten een controleverklaring over getrouwheid én over de rechtmatigheid verstrekken. Hiervoor is het noodzakelijk dat de accountant de beschikking heeft over een vastgesteld Controleprotocol en bijbehorend normenkader. Het Controleprotocol (inclusief normenkader) is vastgesteld in de raadsvergadering va n 12 december 2022. In het Controleprotocol is de rechtmatigheidscontrole voor 2022 beperkt tot de onderdelen recht, hoogte en duur. Dit vormt voor de accountant het handvat voor de controle.
De feitelijke stand van zaken komt jaarlijks in beknopte vorm tot uitdrukking in de controleverklaring inzake de rechtmatige totstandkoming van de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties evenals in het verslag van bevindingen van de accountant.
Toelichting begrotingsrechtmatigheid programma’s met een lastenoverschrijding
In het kader van de rechtmatigheid begrotingsafwijkingen dienen programma’s met een lastenoverschrijding in het kader van een rechtmatige verantwoording adequaat te worden toegelicht waaruit blijkt dat deze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente of dat deze direct worden gecompenseerd door hogere opbrengsten/baten. Dit leidt er toe dat van een programma de lastenoverschrijding hierna wordt gemeld.
In de jaarrekening 2022 zijn er geen programma's met een lastenoverschrijding
Toelichting begrotingsrechtmatigheid met betrekking tot kredietoverschrijdingen
Naast de begrotingsrechtmatigheid bij de programma’s wordt hier aandacht geschonken aan de beoordeling van de investeringen/kredieten met een uitgavenoverschrijding. In dit kader dient adequaat toegelicht te worden waaruit blijkt dat deze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente of dat deze direct worden gecompenseerd door hogere opbrengsten/baten. Dit leidt er toe dat van een aantal investeringen de lastenoverschrijding hierna wordt gemeld. Hierbij is uitgegaan van investeringen met een afwijking groter dan € 50.000.
IJsselboulevards Marszijde/haven
In 2015/2016 is de haven in de Noorderhaven aangelegd. Al tijdens de realisatie hebben zich een aantal risico’s voorgedaan (vervuild slib, opruimen niet gesprongen explosieven en verwijderen oude muurresten vestingwerken) waardoor er een tekort ontstond van ruim €1.000.000 op dit krediet. Hierover is in 2015 gecommuniceerd met de gemeenteraad. Na de realisatie bleek ook dat de steigers en toegangsbruggen niet deugdelijk waren aangelegd, waardoor een hersteloperatie heeft plaatsgevonden. Hierover is de raad in 2019 geïnformeerd. Het tekort op het krediet steeg hiermee naar €1.600.000. De kosten van deze hersteloperatie proberen we te verhalen op de aannemer. Ondanks een gewonnen rechtszaak is het tot op heden niet gelukt om de kosten verhaald te krijgen. Ook in 2023 spant de gemeente in om deze kosten (€455.000) verhaald te krijgen op het bedrijf. Over deze kosten en de rechtszaak tegen de aannemer is het presidium in 2021 geïnformeerd middels een memo. Op dit moment is de kredietoverschrijding €1.855.000.
Tenslotte worden nu een aantal laatste werkzaamheden uitgevoerd om de haven toekomstbestendig te krijgen. Denk hierbij aan het realiseren van een sanitairgebouw op het water en het verbeterd terugbrengen van de (eerder verwijderde) korte loopbrug. Deze werkzaamheden worden dit voorjaar uitgevoerd door een nieuwe aannemer. Daarna kan het eindresultaat worden opgemaakt en middels een dekkingsvoorstel naar de raad worden verantwoord. Het verwachte tekort wordt daarmee €2.413.000.
Vervanging kunstgrasvelden sportcomplex Z.V.V. De Hoven
Het tweede veld van Z.V.V. De Hoven (kunstgras) wordt extreem belast daarom is begin 2022 een verzoek voor een hybridemat gekomen. Het was noodzakelijk om begin juni te starten met de werkzaamheden zodat voor de start van de competitie in september het veld bespeeld kon worden. Vooruitlopend op de behandeling van het onderhoudsplan in de raad is daarom besloten om de werkzaamheden direct op te starten. De kosten hiervoor waren € 300.000.