Paragrafen

Bedrijfsvoering

Onze inzet

Financiën op orde houden

In 2022 hebben we naast de begroting 2023 en jaarrekening 2021 weer 4 bestuur rapportages gemaakt. Twee uitgebreide versies die ook met de raad zijn besproken en twee actualisaties hierop die ter kennisgeving aan uw raad zijn aangeboden.
Hiermee en ook doordat financiële sturing binnen de organisatie steeds steviger is verankerd komt er steeds beter zicht op de inkomsten en uitgaven en hoe hierop gestuurd kan worden. Een en ander is nog wel grillig omdat de algemene uitkering met de verschillende circulaires nog grote fluctuaties laat zien, die vooralsnog positief uitvallen.

De juiste mens op de juiste plek

Afgelopen jaar zijn we verder gegaan met de doorontwikkeling van de organisatie. Hierbij staan sturing, zelfbewustzijn en talent centraal. Samen met management en medewerkers en met ondersteuning van bureau Hiemstra en de Vries, wordt gewerkt aan het verhaal van de organisatie en wordt duiding geven aan de begrippen sturing, zelfbewustzijn en talent (ontwikkeling).
Onderdeel van talentontwikkeling is het aanbieden van een digitale leeromgeving welke in 2022 is gerealiseerd. Hiermee hebben de organisatie en de medewerkers een op de functie / medewerker gericht cursusaanbod tot hun beschikking.   
De effecten van de coronacrisis, welke zichtbaar zijn door onder andere een hoger ziekteverzuim, en de competitieve arbeidsmarkt zorgen voor een extra druk op de uitvoeringskracht van de organisatie. Hier wordt op geanticipeerd door het tijdig inzetten van ondersteuning in geval van langdurige ziekte en door creatief te kijken naar de wijze waarop vacatures uitgezet en ingevuld worden. Daarnaast wordt kritischer gekeken naar planning en prioritering van werkzaamheden.

Beter omgaan met gegevens en informatie

In 2022 hebben we verdere stappen gemaakt in het beter ontsluiten van gegevens en informatie binnen onze organisatie. Wij hebben stappen gemaakt in de ontwikkeling van een datagedreven organisatie, dit betreft vooral de ICT technische basis. Hiermee kan meer en beter informatie ontsloten kan worden via het pc-portal , waarbij de documenten uit de P&C cyclus opgenomen zijn en via Zutphen in cijfers feiten en cijfers en beleidsindicatoren.
Het project rondom plaats-onafhankelijk werken van medewerkers is in 2022 afgerond en voor iedere medewerker is dit mogelijk gemaakt door de uitlevering van onder andere laptops en de implementatie van presentatieschermen in de organisatie. Daarnaast is begonnen met de voorbereiding van de implementatie van Microsoft 365 als de volgende digitale stap.
Op het gebied van informatieveiligheid en privacy hebben we deze twee disciplines een extra impuls gegeven. De focus heeft hier sterk gelegen op de bewustwording van onze medewerkers op het gebied van zowel informatieveiligheid als op privacy. Wij hebben een aantal campagnes in gezet, o.a. op phishing.
Rondom de wetgeving op het gebied van de digitale overheid hebben we mede door uitstel van wetgeving door stagnatie in de landelijke ontwikkeling van ICT-platforms zoals PLOOI en DSO vooral zaken voorbereid zodat een implementatie in 2023 goed kan verlopen.

Fraude

In onze organisatie is aandacht voor fraude risico's en de preventie daarvan. Periodiek stellen wij vast of we binnen onze algehele bedrijfsvoering in voldoende mate effectieve technische en organisatorische maatregelen hebben getroffen om misbruik, oneigenlijk gebruik en fraude te voorkomen, dan wel op te sporen. Hierbij houden we ook rekening met invloeden van buiten de organisatie, zoals corruptie, omkoping, bedreiging en cybercrime. De planning is om in 2023 de frauderisicoanalyse te actualiseren en een verordening misbruik en oneigenlijk gebruik op te stellen. In 2022 hebben we geen fraude geconstateerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44