Paragrafen

Lokale heffingen

Onze inzet

Voor het belastingjaar 2022 zijn alle onroerende zaken (woningen en niet-woningen) naar waardepeildatum 1 januari 2021 getaxeerd. In 2022 hebben onze inwoners een WOZ-beschikking ontvangen die gebaseerd was op de nieuwe methode van waarderen, zoals deze door de Waarderingskamer is voorgeschreven. Waar men gewend was aan taxaties op basis van de bruto inhoud van de woning is vanaf 2021 de gebruiksoppervlakte gehanteerd voor het bepalen van de WOZ-waarde.

Onroerende Zaakbelastingen (OZB)

In het kader van de jaarlijkse WOZ(Wet Onroerende Zaken) -herwaardering hebben alle onroerende zaken in de gemeente Zutphen een nieuwe WOZ-waarde met waardepeildatum 1 januari 2021 gekregen. Voor het belastingjaar 2022 heft de gemeente OZB op basis van deze waarden. Het algemene beeld is dat de waarde van de woningen in onze gemeente is gestegen met 9,74% en de waarde van de niet-woningen is gedaald met 3,46%  ten opzichte van de vorige waardepeildatum  1 januari 2020.
Naast genoemde verhoging van de OZB-opbrengst met het inflatiecijfer van 1,4% heeft de raad besloten tot een opbrengststijging van € 13.515.900 in 2021 naar € 13.725.400 in 2022.

Riool- en Waterzorgheffing

Met de Riool- en Waterzorgheffing worden de kosten die wij noodzakelijk achten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van het beheer van hemelwater en grondwater verhaald. Uitgangspunt bij deze heffing is een kostendekkende exploitatie. Sinds 2021 is het gebruikersdeel van de rioolheffing afgeschaft.  
De gemeentelijke watertaken omvatten een breed palet. Afval-, hemel- en grondwater zorgplichten hebben een centrale plaats in de ordening van de publieke ruimte. De verwerking van hemelwater en grondwater speelt tegenwoordig een minstens zo belangrijke rol als de verwerking van afvalwater. Het principe “de vervuiler betaalt” is dan ook nauwelijks van toepassing op de rioolheffing.
Klimaatverandering speelt ook een steeds grotere rol bij besluiten over waterverwerking. De klimaatverandering heeft niet alleen gevolgen vanwege de toename van hevige neerslag, maar ook vanwege uitdroging van gronden. De traditionele riolering is daarom niet de oplossing voor alle waterproblemen.
De nieuwe wijze waarop onder meer gemeenten duurzamer omgaan met de verwerking van water wordt watertransitie genoemd. De traditionele naam rioolheffing roept het beeld op van een belasting op een buizenstelsel en moet worden gewijzigd in een naam die de lading wel dekt. De VNG heeft ervoor gekozen om de benaming aan te passen naar Riool- en waterzorgheffing.
Om tot volledig kostendekkende tarieven te komen zijn de tarieven als volgt vastgesteld:

2022

2021

Rioolheffing voor de gebruiker

€ -

€ -

Rioolheffing voor de eigenaar

€ 151,00

€ 163,50

Eigenaren garagebox

€ 50,00

€ 55,00

Berekening kostendekkende riool- en waterzorgheffing

(bedragen *€)

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

2.453.100

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-500

Netto kosten taakveld

2.452.600

Toe te rekenen kosten

817.300

Overhead incl. (omslag)rente

300.800

BTW

205.842

Totale kosten

3.776.542

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

3.776.400

dekkingspercentage 100,00%

Afvalstoffenheffing

Via de afvalstoffenheffing worden alle kosten doorberekend aan inwoners, die te maken hebben met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Door hogere verwerkingskosten is het noodzakelijk dat het variabel deel van de heffing gaat stijgen, uitgangspunt is dat het tarief voor de afvalstoffenheffing geheel kostendekkend is.

Tarieven afvalstoffenheffing

2022

2021

Vastrecht

€ 210,50

€ 203,16

Afvalaanbod

80 liter

€ 2,95

€ 2,90

140 liter

€ 5,30

€ 5,20

240 liter

€ 9,25

€ 9,10

Ondergronds

25 liter

€ 1,05

€ 1,05

60 liter

€ 2,00

€ 1,95

Berekening kostendekkende afvalstoffenheffing

(bedragen *€)

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

5.005.100

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

103.300

Netto kosten taakveld

5.108.400

Toe te rekenen kosten

54.200

Overhead incl. (omslag)rente

74.500

BTW

927.200

Totale kosten

6.164.300

Opbrengst heffingen

6.164.300

dekkingspercentage 100%

Berekening kostendekkendheid van de leges

(bedragen *€) Titel 1 Alegemene dienstverlening

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

536.129

Overhead

211.029

BTW

Totale kosten

747.158

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

664.130

Mate van kostendekking

88,89%

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

1.146.018

Overhead

627.817

BTW

Totale kosten

1.773.835

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

1.472.000

Mate van kostendekking

82,98%

Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente

46.318

Overhead

35.256

BTW

Totale kosten

81.574

Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen)

33.577

Mate van kostendekking

41,16%

Woonlasten

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) brengt jaarlijks een woonlastenmonitor uit. Het COELO is het kennisinstituut op het gebied van lokale en regionale lasten. Volgens deze woonlastenmonitor liggen de woonlasten (2022) in Zutphen onder het landelijk gemiddelde. In Zutphen bedragen de gemiddelde woonlasten per huishouden € 870 terwijl het landelijk gemiddelde op € 930 ligt. Bij de berekening van de woonlasten gaat het COELO uit van de tarieven OZB +afvalstoffenheffing+ rioolheffing.
Uitgangspunten COELO:

Gemiddeld betaalde OZB: dit is berekend op basis van de gemiddelde WOZ-waarde binnen de gemeente volgens het CBS in 2021 met een correctie aangegeven door de Waarderingskamer.

Afvalstoffenheffing: uitgangspunt is het gemiddelde afvalaanbod door huishoudens in de gemeente volgens het CBS.

Rioolheffing: uitgangspunt is het totale bedrag aan Rioolheffing gedeeld door het aantal huishoudens.

Zutphen

Landelijk gemiddelde

OZB

€ 419,00

€ 380,00

Afvalstoffenheffing

€ 324,00

€ 317,00

Rioolheffing

€ 151,00

€ 207,00

Gemiddeld

€ 894,00

€ 904,00

(bron: COELO)

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:55:48 met de export van 06/08/2023 14:47:44